Google heeft een nieuwe update van het algoritme van haar zoekmachine. Dit is niet zomaar eentje. Ze noemen het zelf de belangrijkste update van de laatste vijf jaar. De update heet BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) en zal volgens Google effect hebben op zo’n 10% van de zoekopdrachten. Maar wat houdt BERT in? En welk effect heeft het op jullie website? In deze blog gaan we het hierover hebben. 

Algoritme 
Zoals gezegd is BERT een update op het algoritme van Google’s zoekmachine. Deze zoekmachine bestaat sinds 1997. Sindsdien is Google uitgegroeid tot ’s werelds meest gebruikte zoekmachine. Met grote afstand, 95% van alle zoekopdrachten op zoekmachines wordt op Google gedaan. Nummer twee (Bing) volgt op 2%. Het aantal websites is inmiddels uitgegroeid tot 1.24 miljard websites en groeit met de dag. Hierdoor is het ook wel nodig dat het algoritme van de zoekmachine steeds complexer wordt. Om structuur aan te brengen en de juiste resultaten op het juiste moment te kunnen tonen. 

Met het algoritme worden alle websites gescand. Vervolgens worden op basis van dit algoritme een volgorde van websites bepaald. Bovenaan komen in de zoekresultaten van Google is ook een steeds ingewikkelder proces. Niet voor niets zijn er ware specialisten nodig. Voorheen kon je met een aantal vaste trucjes het algoritme om de tuin leiden en je website snel hoog in de resultaten zetten. Tegenwoordig is dit niet meer zo makkelijk en zitten er zo’n 250 verschillende elementen in het algoritme. 

Verbeterpunten 
De belangrijkste verbeterpunten van BERT is dat zoekwoorden uitgebreider worden geanalyseerd. De context van de zoekopdracht wordt hiermee beter begrepen en de resultaten komen beter overeen. Dit komt het beste tot zijn uiting bij langere zoekopdrachten (longtail zoekwoorden). Als je ‘roos’ intypt, krijg je logischerwijs resultaten over de bloem en de schilfers in je haar. Je hebt dus meer woorden nodig om context te geven. ‘rode rozen kopen’ geeft al veel beter aan dat je bloemen bedoelt. Hoe meer woorden je gebruikt, hoe specifieker de resultaten worden. 

De kans is met het nieuwe algoritme groter dat je dan ook nog gelijk de website krijgt die je nodig hebt. De onderlinge woorden worden veel beter als een geheel gezien. Ook begrijpt Google nu beter wanneer er een spreekwoord of spreektaal bedoeld wordt. Dit komt doordat BERT alle woorden in de zoekopdracht gebruikt om tot de juiste context te komen. De logica van woorden en combinaties worden beter herkend. De webpagina’s die vervolgens getoond worden op basis van de zoekopdracht, komen hierdoor (veel) beter overeen. 

Natuurlijk schrijven
Naast zoekopdrachten worden ook webpagina’s beter geïndexeerd. Google lijkt het indexeren van zinnen met voornaamwoorden in de juiste context te zetten. Een uitdaging waar ze al geruime tijd mee bezig zijn. Het grote voordeel is dat je veel natuurlijker kunt schrijven. De zinnen worden namelijk in de juiste context gezet. Dit is voor websitebezoekers een stuk prettiger lezen. Een zoekwoord hoeft niet tig keer in de tekst herhaald te worden. De zinnen zijn daarmee fijner leesbaar.

Daarnaast zorgt Google er steeds beter voor dat natuurlijk geschreven en unieke webpagina’s hoger in de zoekresultaten komen. Om er zo voor te zorgen dat je als internetbezoeker de hoogste kwaliteit krijgt voor je zoekopdracht. Met BERT wordt hierin weer een grote stap gezet. Kopieer-en-plakwebsites, onduidelijke, onvolledige, trage en/of onbetrouwbare websites zullen steeds meer vermeden worden. Dit geld ook voor websites die niet geoptimaliseerd zijn op het gebied van techniek en tekst.

Aan de slag
Zorg er dus voor de jullie website ten eerste optimaal gestructureerd is: voor jullie lezers en voor Google. Er moet voor beide partijen duidelijk zijn waar een webpagina of website over gaat. Ook dient het bezoek aan de website zo soepel mogelijk te verlopen. Met pagina’s die snel laden en met een interne linkstructuur die dit mogelijk maakt. Het allerbelangrijkste is: zorg voor unieke teksten die toegevoegde waarde hebben. Hiermee zullen jullie een positieve reactie krijgen van zowel bezoekers, als van Google. Benieuwd hoe jullie ervoor staan? Check met een SEO-scan eens hoe jullie website of hoe een belangrijke webpagina er momenteel voor staat. 

“De belangrijkste update van de laatste vijf jaar”

WIE?

Zalencentrum de Haverkamp

BRANCHE?

Horeca

Bekijk project

Zalencentrum de Haverkamp

Ontmoet ons team.

Kom ons versterken!

Ineke
Ooms

Boekhouding

Kevin
Bokdam

Grafisch vormgever

Demiën
Drost

Developer

Melvin
Devedžić

Developer

Stijn
Bongers

Developer i.o.

Robbin
Bos

grafisch vormgever i.o.

Maikel
Velt

Copywriter / SEO specialist

Hans
van der Stouw

Merkgever

Reinbert
Oude Kempers

Developer